Sama ada pilihan @ takdir

Posted: Jun 29, 2010 in Umum

Org kata, pilihan terletak pada kita.
Setiap keputusan perlu dibuat pertimbangan dengan sewajarnya agar tidak mengenepikan mana2 pihak dan dapat mengukur buruk baik sesuatu hal itu.
Tetapi, byk2 benda, m’buat keputusanlah yg paling menyusahkan @m’bebankan hidup kita.
Bertambah tensi jika hasilnya teruk @ kita dikatakan salah.
Impaknya, org hilang kepercayaan dan hormat terhadap kita.
Acap kali juga insan mengaitkan cara membuat sesuatu keputusan dgn kematangan seseorg.
Lebih pedih lg jika org mengatakan individu itu mcm bdk2.
Siapalah yg nak dianggap camtušŸ˜¦
Seorang penceramah motivasi korporat pernah mengutarakan tajuk di atas.
Pilihan @ takdir“.
Rasa mcm mengarut pun ada juga bila tiba2 terfikir nak berckp ttg tu.
Yalah, kita pun ada byk lg benda lain yg perlu difikirkan cthnya, kerja, kewangan, rumah tangga, kwn2, fesyen, gadget dan pelbagai lg.
Tp semua benda tu pun ada titik persamaannya iaitu, kita perlu m’buat keputusan dgn matang dan tepat.
Bukan hanya dgn membuta tuli.
Tp biasanya kegagalan utk berbuat demikian sering kali dikategorikan sbg takdir @ ketentuan Ilahi.
Kalau yg pernah tgk filem2 P Ramlee pasti igt dialog ni, “..dah nasib badan..”
Andai kata aku mengaitkan Islam dlm hal ni, mungkin situasinya seperti ni, “Nak solat ke x nak solat? Ke camne?”
MungkinĀ  monolog dlmn di atas merupakan lumrah @ rutin harian kita.
Tp bagaimana pula jika persoalan seperti “Nak teruskan ke belajar ni? Minat ke aku kat course ni? Betul ke aku nak jadi doktor, jurutera, saintis, ustaz, penyanyi dan bla,bla,bla…”
Berat gak kalau hal ni yg menjadi soal kita.
Setakat keliru nak tulis blog ke x nak, x pun nak makan ke x, simple jer semua tu.
Tp ada 1 ayat Quran yg m’jwb persoalan ni. Cukup utk santapan jiwa yg keliru.
X igt keseluruhan ayat tu tp isinya jelas di sini.
“..mungkin apa yg kamu suka itu buruk bagimu, dan mungkin apa yg kamu benci itu lebih baik bagimu…”Bab al-Baqarah ayat keberapa x igt.
Seorang rakan mengatakan dia bosan utk mendengar ceramah.
Dia memilih utk tidak m’dgr. Adakah bosan itu takdir @ impak pilihannya itu.
Jika betul kesan, maka dia memilih utk merasa bosan @ best.
Tp x leh gak lupa bhw kadang kala @ mungkinĀ  sering kali, gaya penyampaian yg silap.
X pun suasana yg m’dorong dia utk buat pilihan itu.
Umpama Hukum Tarikan, kita yg tentukan buruk baik sesuatu.
Tp ajaibnya, ada org yg menyerah kpd takdir tp akhirnya masih berjaya.
Tp kita jgn jadi begitu.
Nanti susahlah hidup.
Tawakal dan usaha berjalan serentak.
tp yg menentukan hasil ialah Yg Maha Kuasa.
Kita merancang tp sebaik2 perancang ialah Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s